Wednesday, March 10, 2010

Pedobear- Beruang yang patut dihindari kanak-kanak,

Sebenarnya gua terpaksa wujudkan topik ini setelah seseorang dalam kelas gua dah mula rajin panggil gua 'Pedobear' instead of 'Akmal' kerana terlihat sehelai kertas milik gua yang sepatutnya gua salin nota kuliah, tapi sebaliknya gua tulis besar-besar 'PEDOBEAR' atas sebab mengantuk dan bosan semasa kuliah.
(Moral: lain kali jangan nak tulis benda-benda pelik masa kuliah- walaupun kau bosan.)

So, wad de fake iz Pedobear?

Dalam komuniti pengguna internet Barat, Pedobear sangat popular. Sehinggakan forum-forum atau papan diskusi mereka, jika ada yang tidak mengenali Pedobear, mereka akan dibahan. Contoh, jika ada yang baru menyertai forum dan bertanya "What is that running bear?", respon yang mereka terima ialah;

A very busy man is angry for you not knowing 'that running bear'


Kids playing chess is very angry for you not knowing 'that running bear'

A puppy is very-very-very angry for you not knowing 'that running bear'

Sebelum gua bagitahu apakah itu Pedobear, ni gua nak perkenalkan wajah Pedobear.

*wink wink* "Hello, kids!!"

Pedobear adalah watak internet yang direka (internet meme) sekadar untuk berjenaka bagi menggelar seseorang di internet yang mempunyai minat seksual yang tidak sihat, iaitu berminat terhadap kanak-kanak perempuan bawah umur. Secara istilahnya, masalah mental seperti ini dipanggil 'pedophilia'. Jadi, jika ada seseorang dalam forum diskusi mula menunjukkan minat dengan kanak-kanak bawah umur, mereka akan digelar 'Pedobear' oleh pengguna yang lain.

Gambar kartun Pedobear, biasanya digunakan secara 'photoshop' dan ditampal ke atas gambar-gambar yang dirasakan bersesuaian dengan motif jahat 'Pedobear'. Contohnya, gambar budak perempuan menangis ketakutan. Sekali lagi diingatkan, tujuan gambar-gambar ini di-edit dan di-post di internet adalah untuk berjenaka, bukan bermaksud sesuatu yang serius. Lebih humor sesuatu gambar itu, lebih mendapat perhatian.

Pedobear: Run for your lives, lolis.

"Free kandy, kidz?"


Pedobear Terminator: Rize of the bear


Pedobear iz among uz!!


Pedobear: Power Puff Girlz Owned

Tetapi, kerana watak 'Pedobear' telah menjadi sangat popular, gambar dan penggunaan nama Pedobear telah di-banned oleh beberapa laman web atas alasan "memaparkan imej tidak sihat" dan "mempromosi pedophilia". Dan kalau anda perasan, tiada laman khusus untuk 'Pedobear' di Wikipedia.

Dan nak dijadikan cerita, sesuatu yang menarik telah terjadi.

Seorang blogger, Michael Barrick telah meng-edit gambar maskot Sukan Olimpik 2010 Vancouver dengan memasukkan imej Pedobear atas alasan saja-saja-gatal-tangan. Malangnya, sebuah akhbar Poland telah memasukkan gambar yang di-adjust Barrick ke dalam artikel diorang. Hal buang tebiat ini telah menyebabkan ramai pengguna internet pecah perut akibat terlalu banyak ketawa. Yang kesiannya, rakyat Poland. Selama sehari, mereka mati-mati sangkakan Pedobear adalah imej rasmi sukan olimpik.


[Vancouver 2010 mascot illustration PHAIL]

Malah, ada satu blog sukan di Sepanyol pun ada melakukan perkara yang sama, malah meletakkan nama Barrick sebagai pencipta asal ilustrasi maskot rasmi tersebut.

Bengap.
Comments
2 Comments

2 orang tak puas hati:

color on de'wall said...

Haha!
Sebenarnya, ku tak berapa faham bila dorang panggil ko pedobear. Alala..kesian ko..tak pasal-pasal terpaksa menghadapi masalah kemurungan diri. hehe..

Encik Akmal said...

hahaha kena bagitau pasal maksud pedobear ni. diorang main panggil je, bukan tau maksud sebenar pun.. cis!!